Friday, November 25, 2011

Cinta Monyet VS Cinta Dengan Monyet



Hehe pasti anda semua pelik apesal laah seseorang yang tidak bercinta mengePost sesuatu pasal cinta? Okey pelik pelik~ kenapa saya menulis ni? nak kata tengah bercinta.. macam jauh sekali! HAHA... Ini sekadar post-gurauan aje tentang ape yang saya rasakan. So mari kita mulakan!! Yeeha!

Al-kisah dimulakan. Monyet adalah seekor haiwan ciptaan Allah yang seakan-akan (Seakan-akan yeee... saye x samekan yeeee) manusia. Di mana mereka ni dikatakan antara haiwan yang berkadar inteleksi tinggi gak laa dibanding dengan haiwan-haiwan lain. Jadi, saya rasa semua pernah tengok monyet ni macam mana. So kalau masih ingat, waktu kecil-kecil kita sering didedahkan dengan Frasa Cinta Monyet. So, apakah maksud Cinta Monyet ni?

Jadi menurut pemahaman saya (masa kecil2 dulu.. tataulah masih boleh diaplikasikan sampai sekarang), Cinta Monyet ni ialah cinta main-main. Cinta terutamanya masih masih kanak-kanak laa kiranya. Masa belum matang lagi. Perasaan cinta sebenar tu belum wujud lagi dalam jiwa masing-masing. So, seperti seekor monyet, yang sering melompat dari satu dahan ke satu dahan yang lain, jiwa-jiwa kecil ini asik melompat (macam lompat parti lah plak) menukar-nukar pasangan masing-masing sampai satu tahap kebosanan, Lompat lagi! HAHA.

Apa pula yang dimaksudkan dengan Cinta Dengan Monyet? HEHEHEHE. (Bagi yang terasa, saya memintak maaf yeee... hehehe ni sekadar hiburan untuk seseorang yang tengah tak bercinta aje). Cinta Dengan Monyet (CDM) ini pulak ialah, orang yang dah dewasa, dah boleh pikir baik buruk dah boleh bezakan and dah boleh ada perasaan cinta sebenar YANG becinta dengan orang yang SALAH! Yakni orang yang berperangai seakan-akan monyet sebenar! Okey sebagai seekor monyet (Atau haiwan yang lain laaaa), mereka ni kan kalau berkahwin, mana ada upacara2 rasmi, mana ada ikatan2 rasmi macam tunang ke, nikah ke, so macam haiwan2 ni gak, manusia-manusia ni, takda ikatan apa-apa pun yang boleh mengHaLaLkan perkara-perkara yang tak sepatutnya dibuat oleh orang-orang yang belum berkahwin.

Sebagai contoh, mengutamakan pendapat si pasangan daripada pendapat/pandangan ahli keluarga. (Contoh macam perempuan-perempuan gedik yang konon-konon takut kat boyfriend masing-masing, konon-konon tanak derhaka laaah... konon-konon karang dapat tulah laa.. kemurkaan laaa.. hak ptuih!).

Contoh kedua, haiwan-haiwan ni takda papa ikatan yang menghalalkan, dengan selamber badak (istilah untuk haiwan.. so kena kasi nama haiwan) berpelukkan, bercumbuan, berMAKSIATan di khalayak ramai tanpa segan silu. Macam kita pergi Zoo, selamber aje haiwan-haiwan ni nak bersetubuh depan orang ramai ke, nak buang air kecil ke. Sama Sama Sama!

“Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram.” [Riwayat Ibnu Majah]


"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis dan tidak halal baginya." [Riwayat At-Tabrani dan Baihaqi]
Kemudian, bagaikan seekor haiwan kecil yang kehilangan ibu, seseekor haiwan akan menjadi sangat lemah, tiada selera makan, minum, tak boleh nak tidur, semua benda jadi tak betul, tahap stress yang tinggi dan sebagainya, begitu jugalah benda yang sama terjadi kat manusia-manusia yang berperangai seakan haiwan ni. Bila putus cinta atau clash atau nampak kekasih curang sikit je, terus jadi tak betul, demam-demam laaa, mengelamun sorang-sorang, lemah badan sampai tak boleh nak belajar, nak buat kerja dan sebagainya. Padahal dalam Islam, kita tidak seharusnya jadi sebegini hanya disebabkan seorang manusia. Hanya jika Allah S.W.T. meninggalkan kita barulah kita layak menjadi sedemikian.

Sekali lagi saya memohon maaf jika bahasa-bahasa yang digunakan di dalam ini agak kesat dan kasar. Tapi niat saya tidak lain dan tidak bukan ialah ingin mengajak semua rakan-rakan di luar sana agar sama-sama memikirkan dan kembali ke jalan yang sebenarnya. Bukan tak boleh bercinta, tetapi, agak-agaklah... besederhana laah. Ikut ajaran, yang mana halal, yang mana haram, pastikan kita tahu dan selidik. Bukan niat saya untuk menyamakan mana-mana manusia dengan haiwan, tetapi kadang-kadang manusia ni berperangai jauh lebih teruk daripada haiwan. Saya tertarik dengan sepotong ayat dari Al-Quran :

“Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang yang Kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat Kami. Kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh syaitan, maka dia dari kalangan yang sesat. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami angkat kedudukannya dengan (berpegang) ayat-ayat itu, tetapi dia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya, ia menghulurkan lidahnya, dan jika Engkau membiarkannya, ia juga menghulurkan lidahnya. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir"

(Surah al-’Araf: 175-176).

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdulillah.cinta tu fitrah tp ble x dibataskan dgn syariat, dia jd fitnah. ramai anggap remeh bnda2 mcm ni sbb environment, media dll.sbb selalu sngt tengok benda2 mcm ni berlaku kt sekeliling kita, smpai nmpak benda tu mcm biasa, kurang rasa berdosa