Tuesday, October 11, 2011

Apa Yang Saya Belajar Mengenai Yahudi Ortodoks?



Assalamualaikum. Sebelum saya mula post kali ini. Suka saya ulangi satu info yang amat penting. Yahudi atau Bani Israel merupakan satu jenis bangsa yang ada di atas muka bumi ini. Mereka ini ada berbagai-bagai suku kaum dan menganut bermacam-macam jenis agama termasuk agama Islam. Harus diketahui golongan Yahudi yang jahat dipanggil rejim Zionis. Tetapi ini tidak bermaksud semua yang selain Zionis itu baik. Seperti kita umat Islam, yang mengaku Islam, ada juga yang jahat yang kadang-kadang lebih teruk perangai dari orang Yahudi ini. Wallahualam.

Dalam golongan Yahudi ini terdapat satu kumpulan yang dipanggil Yahudi Ortodoks* (Y.O). Bagaimana ingin mengenali orang-orang Yahudi ini?? Berdasarkan kajian saya, melalui lawatan saya ke bumi Palestin baru-baru ini dan juga melalui pertanyaan kepada ketua rombongan kami Mr walid, ingin saya kongsikan sedikit apa yang saya faham tentang Yahudi Ortodoks.

1. Pakaian

Pakaian Yahudi Ortodoks ini adalah jenis pakaian yang menutup aurat :
a) Bagi Lelaki
  • Diwajibkan memakai baju berlengan panjang.
  • Berstokin putih.
  • Memakai kasut menutupi kaki sepenuhnya dan haruslah bertumit. (sebab itu saya perhatikan gaya gerak geri perjalanan mereka agak semacam.)
  • Berjaket/kot/suit hitam dan juga memakai topi hitam (ala-ala topi koboi)
  • Tidak dibenarkan memaki rantai atau gelang

b) Bagi Wanita (saya kurang perasan wanita Y.O dalam trip baru-baru ini. Mungkin ada yang melintasi di hadapan saya tetapi saya tidak perasan. Apa yang saya tulis ini adalah apa yang saya dengar dari mr Walid dan juga apa yang saya baca dari tempat-tempat lain.)
  • Menutup rambut dengan sejenis penutup ala-ala anak tudung kita.
  • Memakai pakaian berlengan panjang dan berskirt panjang menutupi lutut.
  • Kurang memakai barang kemas dan juga alatan make-up.
  • Wajib memakai stokin.
  • Mereka juga diharamkan memakai pakaian menonjol yang menjolok mata yang dapat menarik perhatian orang ramai. (hehe sebab tu saya tak perasan rasanye)
Perbezaan pakaian Wanita-wanita yang ada di Jerusalem

2. Janggut dan Pelipis
Sejak dari kecil lagi memang mereka digalakkan membela pelipis

Orang-orang Y.O digalakkan menyimpan janggut, misai dan pelipis (sideburn) mereka. Amalan ini dikatakan akan mendapat pahala dalam ajaran agama Judais. Saya diberitahu, pelipis mereka ini dibela sejak mereka kecil lagi di mana mereka tidak akan membuang pelipis ini walau apapun yang terjadi. Dari kecil, setiap kali mereka memotong rambut, pelipis ini tidak akan dibuang malah akan terus disimpan dan dibela sehingga bila-bila. Sebab itu kita lihat rambut mereka ada pintalan-pintalan rambut kerinting di tepi telinga mereka. Itulah pelipis belaan mereka.


3. Personaliti
Orang-orang Y.O ini kurang sosial. Susah untuk saya cuba berbual atau berborak dengan mereka. Mereka lebih senang mendiamkan diri dan tidak menghiraukan orang-orang di sekeliling mereka. Apabila cuba ditegur, mereka akan hanya menjawab sepatah dan terus fokus membaca kitab atau doa yang dibawa mereka.

4. Pemakanan
Orang-orang Y.O makan makanan 'Kosher'. Kosher merupakan jenis makanan yang boleh dimakan oleh orang Y.O. Ianya sama seperti kita orang Islam, hanya makan makanan 'HALAL'. Makanan Kosher adalah makanan yang sama seperti makanan Halal umat Islam. Mereka tidak makan Babi dan tidak juga haiwan yang tidak disembelih. Bagi orang-orang Y.O., haiwan mereka juga disembelih dengan menyebut nama Tuhan mereka iaitu Allah S.W.T. Jika kita orang Islam menyebut 'Bismillahirrahmanirrahim' , mereka menyebut 'Shem e Shem' yang juga bermaksud dengan nama Allah tetapi dalam bahasa Hebrew.

5. Agama
Seorang Y.O sedang berdoa di Wailling Wall, Jerusalem

Secara keseluruhannya mereka ini mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Tuhan mereka adalah tuhan yang sama seperti orang Islam. tetapi apa yang beza ialah, mereka tidak percaya kepada Nabi Muhammad S.A.W. Setelah mereka membunuh Nabi Isa a.s., mereka mengharapkan Nabi akhir zaman akan datang dari kalangan Bani Israel. Tetapi ini tidak terjadi, Nabi akhir zaman turun kepada Kaum Arab di bumi Arab.

Menurut Mr Walid, orang-orang Yahudi dahulukala, mereka sudah biasa mendapat seorang Nabi dari kaum mereka. Dan mereka tahu bahawa akan turun Nabi-Nabi yang baru setelah Nabi yang sedia ada. Misalnya, ketika zaman Nabi Zakaria dan Nabi Yahya, mereka diberitahu melalui pengajaran Nabi ini, bahawa akan muncul seorang Nabi baru untuk Bani Israel. Maka sebab itu, mereka membunuh Nabi Zakaria dan Nabi Yahya. Begitu juga setelah kemunculan Nabi Isa a.s. Dalam kitab Injil ada tertulis tentang akan datang Nabi Muhammad S.A.W. yang bagi mereka adalah lebih baik dari Nabi Isa a.s., oleh sebab itu orang-orang Yahudi ketika itu membunuh Nabi Isa a.s. Hasrat mereka musnah setelah mendapat tahu Nabi Muhammad lahir dari keturunan Bani Hashim iaitu orang Arab.

Mulai saat itu, mereka seperti berdendam dengan orang Arab dan juga Nabi Muhammad S.A.W. dan sebab itu mereka tidak beriman kepada Nabi Muhammad. WAllahualam.

6. Ideologi
Y.O menentang pembentukan negara haram Israel

Bagi orang-orang Y.O, mereka mengharamkan penubuhan negara ISRAEL. Mereka serang mengadakan demonstrasi dan tunjuk perasaan mengharamkan tindakan rejim Zionis menindas orang-orang Palestin begitu juga dengan pembinaan penempatan Haram di sekitar tanah Palestin.


Walaupun kita lihat gaya mereka adalah baik seperti seorang Islam yang baik, ini tidak bermaksud mereka ini adalah baik. Kita tidak tahu jika ada agenda-agenda tersembunyi yang tidak dapat dibongkarkan dan jika betullah mereka ini baik-baik, pasti dalam golongan ini ada yang berbeza. Yang anti Islam tahap ekstremis dan sebagainya. WAllahualam.

Mungkin apa yang saya tulis ini ada bercanggah dengan fakta dan mungkin para pembaca ada pendapat atau isi-isi fakta yang lebih tepat atau menarik, boleh meninggalkan komen atau cadangan di ruangan comment di bawah. Segala kesilapan saya mohon kemaafan. WAllahualam.

*Yahudi Ortodoks adakalanya dipanggil juga dengan nama Yahudi Ultra Ortodoks

18 comments:

Ganz-1 said...

caption biru tak baik untuk mata.. tak nampak XD

aB said...

Owh yeke!??? HAHAHAHA OK OK AKU TUKAR... aku buta warna.. aku main amik aje mane yg aku rase cantik! hehehhee

Anonymous said...

Nice Ab :)
Fateen pun kena byk kan bacaan pasal benda ni..

Thank u for sharing..

Ibnushukran said...

nice.. thanks 4 sharing.. :)

aB said...

U're welcome! Thanx for reading and tinggalkan komens! HEHEHEHE sangat terharu!

Aldo Pink said...

Saya pernah jumpa juga yahudi macam ni. Ya, memang baik. Malah jika kita ramai-ramai mendoakan mereka, InsyaAllah mereka akan masuk Islam.

Mungkin kita tidak payah fikir tentang agenda tersembunyi mereka, kerana akan menjurus kepada buruk sangka, semangat perkauman,dll..

Ada satu yahudi yg saya jumpa, sangat suka tentang fakta2 agama Islam dan dia juga berjanji akan mengucap kalimah syahadah bila tiba masanya.. (bayangkan kalau kita buruk sangka dengan org sebegini, boleh jadi dia tidak jadi masuk Islam disebabkan kita kan? )

Overall, suka sangat artikel saudara. Ya kita patut benci zionis.. bukan semua yahudi... Nabi Muhammad S.a.w pun menjalinkan hubungan baik dgn kaum mereka kan?

aB said...

Betul tu Aldo Pink! :-) Jangan buruk sangka.. saya setuju! HEHEHEHE

fsj said...

thanks for sharing, i think u should watch Arranged, it doesnt have JO, but in a way it tells about Muslim and JO, it's a good movie :)

Anonymous said...

ab nk tnye, mksudnye makanan kosher tu org islam bole mkn ke?? katakan kalo terdesak sgt.. ada org ckp bole n ada yg ckp xbole..

Anonymous said...

sy suka org yg cari pengalamanan dgn mgkaji tntg islam...
good xplenation...teruskan ye~

Wardah Taqiyyah said...

ni rupanya Y.O, ada kawan saya beritahu Y.O lebih baik berbanding Y.Z
Allahua'lam.

Namun kita kena berhati2 jugalah dgn Y.O.

;)

Jazakallahu khyran atas perkongsian anta.
Sangat menarik.

Roxa said...

Best dude. I Like ur articles. Keep goin to talk abount these. Teringin se sgt nk g Wailling Wall ni, hope one find day boleh sampai sini and Palestin n Masjib Aqsa. Thanks dude for those info.

Anonymous said...

Manusia itu adalah satu kaum....syaitan adalah musuh yg nyata bagi manusia....Kebahagiaan tidak akan wujud selagi syaitan masih hidup...Oleh itu,Sayangilah manusia dan perangilah syaitan

Anonymous said...

Kalau kelinci halal tidak? Saya liat di natgeo doomsday preppers bahwa kelinci tidak 'khoser'

Anonymous said...

cantik nian itu wanita yahudi, bolehlah aku nak nikahinya..

andrew umboh said...

Tuhan orang Yahudi bukan Allah SWT tapi HA'SHEM (YHVH)

Jangan bodoh ya slim

mirza nur rachman said...
This comment has been removed by the author.
mirza nur rachman said...

kenapa orang yahudi suka memakai kemeja putih,jas hitam dan topi ya?