Thursday, December 08, 2011

Saat-saat Akhir Kehidupan Rasulullah S.A.W.



Assalamualaikum diucapkan kepada semua pembaca. Semalam malam, ketika sedang mencari-cari video di Youtube untuk projek-projek akan datang, saya tertonton satu video ni. Dan muzik latar belakangnya begitu indah sehingga membuatkan saya berasa sedih. Ni tahap sedih yang tertinggi laa. And lagu ni memang super duper power laaa. Sebab dia campur elemen sedih and sikit-sikit happy. (Dalam bahasa muzik... sekejap-sekejap Major moods and then jadi Minor moods. HEHE bagi sesape yg paham laa).

So, tak tau laaa kuasa Allah atau apa, saya tetibe terbayangkan situasi kita yang sudah kehilangan Idola kita, Nabi Muhammad S.A.W. Dan apa yang saya bayangkan bila mendengar muzik ini ialah, bagaimana pernah saya baca keadaan dan kronologi saat terakhir kehidupan Baginda. Terus saya melayari laman web mencari artikel-artikel mengenai saat-saat terakhir kehidupan Baginda. Satu persatu website yang saya baca, saya biarkan lagu ini bermain di latar belakang. Nak dapat mood lah konon-konon. Akhirnya setelah digabung-gabung dari sumber-sumber yang berbeza, ternyata saya berpuas hati. Macam mana puas hati? sebab secara tiba-tiba air mata mengalir dari mata saya setelah saya menonton video ciptaan diri sendiri ini. (bukan nak riak atau belagak.. tapi nak kongsi.)

Terbukti setelah ditonton beberapa orang sahabat, mereka juga menyampaikan rasa perasaan yang sama. Perasaan pilu dan sedih beserta rindu akan kekasih Allah yang satu iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Apa yang cuba diHighlight di sini ialah, bagaimana Baginda Rasulullah S.A.W. begitu cintakan umatnya sehingga di akhir-akhir nafasnya, ungkapan UMATKU yang terkeluar. Betapa risaunya Baginda akan kesengsaraan yang bakal dialami umatnya kelak, Baginda meminta agar kesakitan Sakaratul Maut umatnya ditanggung dirinya sendiri.


Dan apa yang dapat kita lihat hari ini?? tidak timbul walau sikit pun perasaan kasih dan sayang serta rindu umatnya pada Beliau di kalangan segelintir orang-orang Islam yang hidup di muka bumi ini. Sedih pabila melihat aksi-aksi dan peribadi Muslim akhir zaman yang tidak mencerminkan keperibadian Rasulullah S.A.W. langsung! Jadi harapan saya, sama-samalah kita ingat-mengingatkan sesama Muslim akan kepentingan menyintai Rasulullah S.A.W. yang amat menyintai kita umatnya walaupun hidup kita beribu tahun setelah kewafatan Baginda. WAllahualam.

Video di atas saya edit sendiri dengan menggunakan Lagu latar belakang yang dimaksudkan. Semoga semua dapat mengambil iktibar daripada apa yang cuba saya sampaikan.

4 comments:

Anonymous said...

sedih.

Fazilah Jamaludin said...

menyentuh jiwa...

Honey Gee said...

Syukran jazilan kerana tlh menghasilkan video ini.. Sangat menyentuh hati..

Maifinaz said...

assalamualaikum.
pertama sekali, saya ingin ucapkan tahniah. video ini betul2 mendatangkan perasaan rindu pada Rasulullah. semoga dilipat gandakan pahala dari allah dan memperoleh syafaat Rasulullah.
saya mohon kongsi ya. terima kasih.