Monday, September 19, 2011

Kenangan Ramadhan di Madinah Munawwarah


Kanak-kanak kecil pon berpuasa juga! HEHE :-D (Gambar : Syukrishairi)

Sedang membelek-belek page facebook Syukri Shairi tadi dan kagum dengan gambar-gambar yang diuploadnya. Gambar-gambar sekitar perjalanan Umrah kami baru-baru ini ketika di Madinah Munawwarah sedikit sebanyak mengimbau kembali memori indah berbuka puasa di bumi Rasulullah S.A.W. bulan lepas. Diam diam sudah hampir sebulan ianya berlalu. Rasulullah S.A.W. pernah bersabda :

"Orang yang berpuasa memiliki dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika berbuka puasa dan kebahagiaan ketika bertemu dengan Rabb-Nya kelak” (HR. Muslim, no.1151)

Suasana tikar plastik di sekitar dataran Masjid Nabawi

Apa yang dikatakan oleh Rasulullah S.A.W. ini benar-benar saya dapat lihat ketika berbuka puasa di Masjid Nabawi, Madinah. Seluruh umat Islam di sini tanpa mengira darjat, pangkat, usia, umur, asal negara mana, etc semuanya berbuka di tempat-tempat yang disediakan di sekitar Masjid dengan perasaan gembira dan sungguh berSilaturrahim. Tiadak ada seorang pun yang akan ketinggalan tidak bertempat untuk berbuka puasa.

Jemaah beratur mengambil makanan yang diberikan oleh wakil-wakil individu

Situasi Berbuka Puasa di sekitar Masjid Nabawi :
Di perkarangan dataran Masjid Nabawi akan dibentangkan tikar-tikar plastik atau sesetengahnya karpet-karpet yang menandakan tempat-tempat berbuka puasa. Setiap karpet2 dan tikar2 ini kebiasaannya akan ditaja oleh seseorang individu yang berbeza. Ada kemungkinan seorang individu akan menaja pemakanan untuk beberapa lokasi berbuka Wallahualam. Setiap individu akan mempunyai identiti makanan tersendiri. Ada yang menempah kotak berwarna, ada yang menggunakan plastik lutsinar yang biasa sahaja, ada yang tidak berpakej dan lain-lain. Macam-macam gaya ada!

Suasana berbuka puasa di dalam Masjid

Kalau di Malaysia, kebanyakan orang ramai yang berbuka puasa di Masjid atau Surau akan disediakan khemah-khemah serta meja makan, dll, di sini (Madinah) pula, kita semua akan bersila duduk di atas tikar-tikar ini tanpa dipayungi apa-apa khemah. Sebab time nak buka puasa, kan Maghrib, mana ada panas lagi... dan di Madinah jarang-jarang sekali hujan dan sekiranya hari hujan, maka payung automatic dataran Masjid Nabawi akan diactivatekan!


Jadi, apa yang dihidangkan selalunya? :
Bagus soalan ini. Setiap port (karpet atau tikar yang ditaja oleh individu-individu berbeza) akan mempunyai keunikan masing-masing. Ada yang menyediakan Nasi Arab, ada yang sediakan Yoghurt, Roti-roti panas, dan lain-lain. Tapi kebiasaannya adalah makanan Arab yakni yang kering-kering dan tak pedas. Dari segi air pula, Air Zam Zam boleh didapati dengan mudah di samping ada sesetengah Karpet/Tikar-tikar menghadiahkan air kotak oren dan air susu masam (Laban). Hidangan wajid di setiap lokasi adalah Buah tamar atau Kurma. Memang mengikut Sunnah, kebiasaanya seorang akan diberikan minimum 3 biji tamar.

Adegan-adegan menanti waktu berbuka puasa (Atas dan Bawah) (Gambar : Syukrishairi)

Jadi, kebiasaannya para jemaah sudah boleh merancang apa yang diinginkan untuk berbuka puasa ini, jika inginkan nasi Arab/Beriyani, kebiasaanya mereka harus berada di lokasi ini sejam awal sebelum masuk waktu solat. (Kalau malam Ganjil... munkin sejam setengah). Kalau sekadar ala kadar mahukan tamar dan Roti, 10 minit sebelum masuk waktu pun kita akan dapat.


Yang penting, walau apa pun juadah yang kita dapat, kita akan tetap kenyang ketika berbuka puasa di sini. Tidak seperti di Malaysia kita mesti kena makan nasi dan ayam goreng lah, kena ada manisan kek dan buah-buahan laaa... air pula harus Jus dan Teh Tarik. Di sini, walau sedikit yang kita jamah, disebabkan keberkatan, kita pun jadi kenyang dan mencukupi.


Jika anda tidak mempunyai lokasi berbuka puasa, jangan pula risau, kerana akan terdapat agen-agen (bukan jualan langsung) pemakanan daripada individu-individu kaya yang akan berdiri di tiang-tiang dataran dan memanggil2 mereka yang tidak berbekal makanan untuk berbuka puasa. Mereka akan memanggil anda, memberi makanan ataupun menarik tangan anda membawa anda ke lokasi karpet atau tikar plastik mereka. Masing-masing akan berebut memberi makanan kepada orang yang tidak mempunyai makanan untuk berbuka. Besar pahalanya bagi mereka yang memberi/menaja orang-orang berpuasa makanan ketika berbuka puasa. Ini selaras dengan hadis Rasulullah S.A.W. yang berbunyi :


“Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”. (At-Tirmidzi)


Begitulah betapa besar pahala yang dijanjikan Nabi Muhammad S.A.W. untuk umatnya yang memberi makan kepada orang yang berpuasa. Dan kemungkinan berbekalkan hadis inilah saudagar-saudagar kaya Arab menyumbangkan jumlah wang yang besar setiap kali tiba Bulan Ramadhan memberi makanan kepada umat Islam yang berbuka puasa di kawasan Masjid Nabawi dan juga Masjidil Haram di Mekah.

Awan nak berbuka sangat cantik! (Gambar : Syukrishairi)

Kenangan dan memori yang saya rasai tidak mungkin sama sekali dapat dikongsi melalui gambar-gambar yang ada dipaparkan bersama-sama post kali ini. Tetapi motif gambar-gambar ini adalah agar anda semua dapat mendapat gambaran kasar bagaimana situasi dan keceriaan melihat umat Islam sesama mereka bantu membantu, berkongsi makanan kepada orang sebelah yang mempunyai makanan sedikit, berborak-borak (walaupun kadang-kadang sebelah mereka adalah orang yang dari negara lain yang berlainan bahasa perbualan), bersenda gurau, bergambar, dan lain-lain. Silaturrahim itu secara tidak sengaja terjalin dan inilah yang penting untuk dicapai sesama Islam dari rantau-rantau berbeza. Wallahualam.

3 comments:

syazwanadzhar said...

alhamdulillah, seronoknya.

tapi, bukan itu saya nak tny.

siapa encik kepala botak yang dekat banner abang tu? haha

aB said...

Banner manekah?? Yg kat atas page tu eh?? Tu kan vladimir putin

Anonymous said...

Salam

Terima kasih blog yang ,menarik dan mainan piano yang bagus


meru klang