Saturday, September 17, 2011

Palestin Part 8 - Tempat Kelahiran Nabi Isa a.s.



Sebelum memulakan pengembaraan, di sini ingin saya jawab persoalan saudari Qisti yang bertanya ke manakah arah kiblat di Masjidil Aqsa dahulukala sebelum arah Kiblat ditukar ke Kaabah di Masjidil Haram. Satu persoalan yang bijak kerana saya juga bertanya soalan yang sama kepada Mr Walid semasa di sana.

Jawapan :

Sebelum kiblat ditukar ke Baitullah di Mekah, Kiblat orang2 Mukmin ialah menuju Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis. Ketika itu, di Baitul Maqdis, Masjid yang sedia ada inilah yang menjadi Kiblat semua orang Mukmin dalam beribadat kepada Allah S.W.T. Ketika itu di dalam Masjidil Aqsa, orang2 semua beribadat mengikut arah kiblat yang sedia ada sekarang di Masjidil Aqsa (iaitu menuju Kaabah.. arah menuju Mekah). Jadi menurut apa yang saya fahami, samada ianya satu kebetulan atau memang ketentuan Allah S.W.T, wallahualam.. memang dari dahulu struktur kedudukan Masjidil Aqsa memang adalah seperti apa yang ada sekarang ini.


Dari Hebron, kami menuju Bethlehm. Bethlehm bereti "Rumah Daging" dan ianya terletak lebih kurang 10 km di selatan Baitul Maqdis (Jerusalem). Bethlehm merupakan salah satu Bandar yang berada di bawah kelolaan orang Palestin dan ianya mempunyai jumlah penduduk sekitar 30,000 orang. Disebabkan ianya berada di bawah kawalan kerajaan Palestin, kita dapat lihat banyak kenderaan berpendaftaran Palestin di atas jalanraya. Kebanyakan kawasan bersejarah di sini dikawal oleh polis-polis Palestin. Polis-polis Palestin lebih ramah dan mesra, lebih lucu dan lebih meyakinkan. Walaupun dilengkapi senjata-senjata murahan tidak seperti polis-polis Yahudi, mereka tetap nampak berkeyakinan dan sedia membantu kami semua. Segala pertanyaan kami atau Mr Walid dibalas dengan senyuman dan bersungguh.

Lokasi kami di sini ialah sebuah gereja yang dipercayai mengandungi sebuah gua di bawahnya yang dikatakan tempat Siti Maryam melahirkan Nabi Isa a.s. lahir. Tempat ini adalah antara tempat-tempat tersuci buat orang Kristian seluruh dunia. Gereja ini dinamakan Church of Nativity. Sedikit sejarah mengenai gereja ini. Ianya dibina sekitar tahun 335 Masihi oleh Ratu Helen dari kerajaan Byzantine. Pada tahun 529 Masihi, gereja ini diserang oleh Kerajaan Samaritan sebelum dirampas semula dan dibaikpulih oleh Maharaja Rome Justinian pada tahun 539 Masihi. Struktur bangunan yang dapat dilihat pada hari ini adalah struktur yang dibina oleh Maharaja Rome Justinian ini.

Struktur luar Church of Nativity. A - Roman Catholic B - Greek Orthodox C - Armenian Orthodox

Apa yang saya pelik tentang Gereja Suci orang Kristian ini ialah, menurut Mr Walid, bangunan gereja ini sekarang terbahagi kepada 3 bahagian. Jika kita menghadap memandang ke arah gereja, kita boleh lihat sebenarnya ianya adalah gabungan 3 bangunan yang berlainan. Apabila ditanya, menurut Mr Walid, yang sebelah kiri sekali adalah kepunyaan Kristian yg pecahan Roman Catholic. Yang di sebelah kanan pula ialah kepunyaan Kristian yang berfahaman Greek Orthodox (Ortodoks Yunani) dan yang sebelah kanan adalah kepunyaan Kristian berfahaman Armenian Orthodox. Sejenak saya berfikir, mengapakah boleh terjadi pecahan2 sebegini? kenapa mereka tidak disatukan terus? Jawapannya akan terjawab sekejap lagi.. apabila sudah masuk ke dalam. :-)

Setelah menceritakan tentang struktur luar Gereja, kami melihat kepada pintu masuk gereja yang dikerumuni orang ramai yang ingin masuk ke dalamnya. Pintu gereja ini sangat sangat sangat sangatlah kecil! kalau ikut kiraan congak saya, adalah kurang 4 kaki tinggi pintunya. Saya pun bertanya kepada Mr Walid kenapa Gereja yang sebesar ini berpintukan kecil?? adakah sengaja dibuat begitu ataupun ada ceritanya? Mr Walid menceritakan ada 2 sebab mengapa ia dibuat sebegitu kecil.

Pintu masuk Gereja Greek Orthodox

Sebab pertama (Sambil bercerita, Mr Walid tersipu-sipu gelak) :
Ia sengaja dibuat kecil kerana ketika zaman Uthmaniyah (Ottoman), saudagar2 dan pembesar2 Arab suka masuk ke dalam gereja dengan membawa Keldai atau haiwan tunggangan mereka. Jadi, pihak gereja mengambil keputusan mengecilkan pintu supaya Orang2 ini tadi akan turun dari haiwan tunggangan dan masuk setelah meninggalkan haiwan tunggangan itu di luar ditambat di tempat lain.

Sebab kedua (Diceritakan dengan sirius) :
Di atas pintu kecil ini terdapat satu tanda Salib yang agak besar. jadi apabila dikecilkan pintu ini, orang ramai terpaksa membongkok untuk masuk ke dalam Gereja. Jadi apabila membongkok, ianya seakan-akan menunduk hormat kepada tanda salib ini. Na'uzubillah. Kebanyakan pelancong2 Islam dinasihatkan agar tidak masuk tunduk di pintu ini. Mereka dinasihatkan agar mengengsot atau menyenget atau membelakangi tanda salib ini ketika masuk ke dalam gereja. Wallahualam.

Tugu monumen St. Georges (Nabi Khidir a.s.)

Mr Walid membawa kami ke pintu lagi satu. Pintu di bahagian gereja Roman Catholic di sebelah kiri. Kami memasuki Gereja roman Catholic ini dan yang menyambut kami adalah sebuah monumen besar seorang pahlawan lengkap berperisai besi menikam seekor Naga yang sangat besar! Monumen ini sangat besar dan cantik. Menurut Mr Walid, ia merupakan Saint Georges. Saint Georges ini dalam Islam adalah Nabi Khidir a.s. Wallahualam. Kami meneruskan perjalanan masuk ke dalam gereja utama iaitu yang dipunyai Kristian Greek Orthodox (Bangunan Tengah).

Dalam dewan utama gereja Greek Ortodox


Di bahagian utama ini (Gereja tengah, Greek Orthodox), Ruangnya agak besar dan agak indah. Menurut Mr Walid, sebahagian lantai Mosaic yang kami lihat adalah asli yang membawa usia daripada zaman Greek (Yunani) lagi. Tiang-tiang gereja pula asli daripada zaman pemerintahan Byzantine manakala mosaic-mosaic di dinding bahagian atas gereja adalah berasal daripada zaman Salibi (Crusaders). Pada ketika ini, pelancong sangatlah ramai. Agak penuh keadaan di dalam ruang gereja Greek Orthodox ini. Melihat kepada panjang barisan yang ingin turun ke gua di mana tempat Nabi Isa a.s. dilahirkan, kami seakan berputus asa untuk masuk ke dalam gua di bawah gereja. Nasib ada Mr Walid, dia membawa kami ke suatu tempat yang lain. Keluar daripada gereja Greek Orthodox, kami kembali menuju ke Gereja Roman Catholic di sebelah kiri. Mr Walid cakap ada shortcut, kita tak perlu beratur dengan pelancong-pelancong yang lain.

Dalam dewan utama Gereja Roman Catholic

Di dalam dewan utama gereja Roman Catholic ini, kami ditegur penjaga dewan kerana bising berborak dan bergelak serta ketawa. Kami juga disuruh membuka semua topi2/ kopiah2 sebelum masuk ke dalam gua yang berada di bawah tanah gereja Roman Catholic ini. Apa sebabnya? Wallahualam. Tak sempat ingin bertanya kepada Mr walid kerana kami terlalu ghairah ingin melihat tempat kelahiran Nabi Isa a.s. Kami turun anak tangga sempit masuk ke gua di bawah tanah yang memuatkan beberapa kompartmen (ala ala bilik tapi bawah gua... takde pintu smua...) kecil yang menyimpan sejarah dan peranan masing2 tersendiri. Mr Walid membawa kami ke satu penjuru hujung di mana ada satu pintu besi di situ. Mr Walid memberitahu, di sebalik pintu inilah yang dipercayai tempat kelahiran Nabi Isa a.s. yang pelancong-pelancong tadi beratur sepanjang2 di dalam dewan gereja Greek Orthodox. Kami hanya dapat mengintai tempat kelahiran itu daripada lubang kunci yang terdapat di pintu besi itu. Memang ramai orang yang berada di sebalik pintu di dalam gua yang di bawah gereja Greek Orthodox. Di bahagian gua bawah gereja Roman Catholic ini pula, keadaannya sangat sunyi dan tidak berpenghuni. Diam sahaja.

Tugu St. Jerome di luar gereja Roman Catholic

Kami berhenti duduk berehat di satu kawasan seperti ruang tamu gua. Di sini terdapat sebuah Altar (ala-ala meja kecik Ustaz2 selalu kasi ceramah kat Mesjid) yang dipanggil Altar St Joseph. Di sinilah baru saya memperoleh jawapan kepada pertanyaan dalam hati saya di awal bahagian 8 ini tadi. Mr Walid menceritakan, memang sebenarnya orang Kristian sesama Kristian saling bergaduh sejak dahulu lagi. Di bahagian gua ini, kami dapati terdapat pergaduhan atau ketidaksefahaman antara Kristian Roman Catholic dan Greek Orthodox. Di tempat Altar ini jugalah yang dipercayai golongan Roman Catholic tempat kelahiran Nabi Isa a.s. Wallahualam. Mr Walid mengatakan bahawa terdapat Altar yang sama dengan bilangan lampu dan lubang yang sama di sebalik pintu besi tadi. Seakan serupa! di bahagian gua di bawah gereja greek Orthodox yang sedang dilawati ramai pelancong tadi.

Altar dikatakan Nabi Isa a.s. dilahirkan di bawah gereja Greek Orthodox

Saya berfikir sejenak. Penerangan Mr Walid betul-betul membuka minda saya dan mengukuhkan lagi pendapat saya suatu ketika dahulu. Dahulu saya fikir dalam Kristian hanya terpecah 2. Katholik dan Protestan. Tetapi rupanya dengan terjumpanya lagi 2 (Greek Orthodox dan Armenian Orthodox) atau mungkin banyak lagi di luar sana, menunjukkan mereka juga lebih kurang sama dengan agama Islam. Cuma apa yang tidak adil di sini ialah, selalu diheboh-hebohkan ialah pergaduhan antara Islam sesama Islam di media, jarang sekali dihebohkan pasal agama lain yang tetap berperang dan bergaduh antara satu sama lain. Dan menurut pemahaman saya, adakalanya pergaduhan antara sesama agama lain adalah lebih teruk daripada Islam sesama Islam. Betapa media memainkan peranan jahat menunjukkan keburukan agama Islam! hmm... (mengeluh kesal)

Altar St. Joseph di bawah Gereja Roman Catholic

Sambung cerita : Altar ini dinamakan Altar St Joseph (Nabi Yusuf a.s.). (Altar yang kami sedang berehat tadi di bawah gereja Roman Catholic). Di kawasan ini jugalah dipercayai Nabi Yusuf a.s. didatangi Malaikat Jibril yang menyuruh Baginda membawa Siti Maryam dan Nabi Isa a.s. lari ke Mesir menyelamatkan diri daripada kezaliman maharaja ketika itu Herod Antipas. Suatu ketika, Herod Antipas bermimpi bahawa sudah lahir seorang bayi yang akan menggugat sekaligus membunuhnya. Hal ini ditakuti Herod Antipas dan dengan segera dia menyuruh semua bayi yang berumur 2 tahun dan ke bawah dibunuh! Hal ini telah menyebabkan Nabi Yusuf dan Siti Maryam serta Nabi Isa a.s. melarikan diri ke Mesir dan menetap di sana seketika. Setelah kematian Herod Antipas barulah Nabi Isa a.s. yang sudah dewasa kembali ke Palestin iaitu di bandar Nazareth. (Sebab itu orang Kristian memanggil Nabi Isa a.s. = Jesus of Nazareth)

Bilik bekerja St Jerome menterjemah Injil (Bible)

Di dalam gua ini seperti yang dinyatakan tadi terdapat beberapa buah kompartmen (ala ala bilik). Salah satu bilik gua inilah ditanam semua bayi-bayi bawah 2 tahun yang dibunuh oleh Herod Antipas ketika zaman2 kelahiran Nabi Isa a.s. Satu lagi bilik dipercayai tempat di mana St Jerome merupakan orang pertama yang menterjemahkan kitab Injil daripada bahasa asal bahasa Aramik / Yunani kepada bahasa Latin yang sepertimana terdapat dalam kitab Injil (Bible) hari ini. Ada sebuah lagi bilik kecil di gua ini yang menempatkan kubur St Jerome dan seorang pembantu penterjemahan beliau. Dengan berakhirnya penerangan Mr Walid mengenai tempat-tempat bersejarah di kawasan persekitaran Church of Nativity ini, berakhirnya kisah lawatan kami di bandar Bethlehm ini.

Kubur St Jerome di Bethlehm

Sesungguhnya di sekitar Palestin ini, banyak terdapat peninggalan Nabi Isa a.s. Nabi Isa a.s. merupakan seorang Nabi yang masih hidup lagi sehingga ke hari ini menurut kepercayaan orang Islam. Kelahiran Baginda sendiri merupakan sebuah keajaiban di mana Baginda dilahirkan tanpa bapa sementara ibunya Siti Maryam adalah seorang anak dara yang suci dan tidak pernah disentuh oleh mana-mana lelaki sekalipun! Kelahiran Baginda dengan keupayaan boleh berkata-kata adalah satu lagi mukjizat Baginda yang dikurniakan Allah dalam membela ibunya yang dimaki, dihina, dituduh, difitnah bermacam-macam pada ketika itu.

5 comments:

Anonymous said...

Good article

aB said...

Thanx anonymous! HAHA

Roxa said...

Hebat. I Like those statement and story. I tgah gogole pasal kisah nabi2 and looking for more detaild about cerita Mariam as, Nabi Yusuf as, Nabi yg kena sakit kulit tu apanyer....interesting dude ;")

Shahida said...

Subhanallah. Enjoying ur entries tremendously. Sgt informative. So if boleh tanya, how were u able to remember every single step of ur journey? Do u make voice recordings? Tq

Anonymous said...

Setahu saya, Nabi yg sakit kulit itu ialah Nabi Ayub. Sampai ke satu peringkat, daging tubuh baginda dimakan oleh ulat yg banyak. Akhirnya, 2 ekor ulat jatuh dr tubuh baginda. Seekor jatuh ke air, berubah menjadi lintah gamat. Seekor lagi jatuh ke tanah, berubah menjadi lebah madu. Kedua2 haiwan itu yg berasal dari daging tubuh Nabi Ayub yang terkena sakit kulit mennghasilkan penawar kepada pelbagai penyakit. Wallahu a'lam.